Chris Harman

The revolutionary press

(Summer 1984)

From International Socialism 2:24, Summer 1984, pp. 3—44.

Later published as a pamphlet.

Transcribed by Christian Hogsbjerg.

Marked up by Einde O’Callaghan for the Marxists’ Internet Archive.

When people want to taunt at revolutionary socialists
they often make fun of the effort we put into
producing, distributing and selling our newspapers.
The stock caricature of us is of wild-eyed, misdressed
lunatics clutching wads of papers that nobody wants
to buy. It is an image that ex-revolutionaries now
making a remunerative career in respectable politics
like to encourage. They can compare their present
‘influence’ as they sit on parliamentary committees or
administer municipal parks with their wasted past
standing outside factories failing to sell one or other
weekly paper.

It is hardly surprising that socialists themselves easily

become influenced by these views. They can easily come to
feel as did H.M. Hyndman, the founder of the first Marxist


https://www.marxists.org/index.htm
https://www.marxists.org/archive/index.htm
https://www.marxists.org/archive/harman/index.htm
https://www.marxists.org/history/etol/newspape/isj2/index.html#isj2-024
https://www.marxists.org/admin/volunteers/biographies/eocallaghan.htm

organisation in Britain, the Social Democratic Federation.

After 28 years of producing its paper Justice he could

confess he saw it as:
A purely propaganda sheet, dealing with questions the mass of
mankind would not wish to have thrust upon them ... We
should have done better to have expended our money and
enthusiasm in some other directions. It was one of those fatal
mistakes which cannot be rectified and which engender a sort
of mania of obstinacy.

It is not common to go as far as Hyndman did in
denigrating the enterprise of producing and selling a
paper. But it is quite common for individual
revolutionaries, and even whole organisations, to feel
that here are easier ways to build up influence —
whether by effectively forgetting about the paper
while winning some position in the workers’
movement, by giving away free hand outs, or by trying

to find an easy audience through infiltration of the

existing media (whether it be the local radio station or

the New Musical Express).

Yet when you talk of the great revolutionary socialists, you
always think of them in connection with papers they
produced. Marx and the Neue Rheinische Zeitung,
Lenin and Iskra and Pravda, Gramsci and Ordine
Nuovo, James Connolly and The Workers Republic,

Trotsky and Nasha Slovo, Rosa Luxemburg and Rote
Fahne.

The connection between the revolutionary leader and the
paper is specific to revolutionaries whose concern is to build
mass struggles. It is not to be found with those whose
conception of change is that of a small, determined minority
performing heroic deeds on behalf of the majority. So you



don’t talk of Cromwell’s paper, or Robespierre’s or
Bakunin’s or Garibaldi’s or Che Guevara’s. Yet even those
bourgeois revolutionaries who relied on mass action to
achieve their aims had to have papers. In the great French
revolution Marat would have been nothing without his
paper, L’Ami du Peuple, Hébert without the Pere
Duchesne.

This is not a matter of coincidences. The centrality of the
paper flows from the very goal of trying to win mass support
for revolution.

Any real revolution involves masses of people breaking
with the general ideas they have been brought up with and
adopting a new way of seeing both the world and their own
role within it. Revolutionaries always begin as minorities
attempting to propagate the new world view. And that
involves, for long periods of time, not only hostility from the
old ruling class, but also indifference from many of the
members of the oppressed class. There is no way to avoid
this period of unpopularity, since in any society the ruling
class does dominate ideologically. Its ideas are indeed the
ruling ideas.

Revolutionaries cannot begin to win this battle for ideas
unless they find some way of connecting with the
experiences of the mass of ‘ordinary’ ‘non-political’ people.
They have to be able to show that the revolutionary view of
the world better fits with at least some of these experiences
in a better way than does the dominant ideology.

But revolutionaries are not interested simply in winning
people to new ideas. They also have to be concerned with
getting people to act on the basis of these, to say not merely
what is wrong, but also, above all, what is to be done.

Success is only possible for a revolutionary current at any
stage in its development if it can find some means of making



the connections between principles, experience and the
tasks of the moment.

The revolutionary paper is absolutely indispensable
because it is the mechanism for making these connections,
to bridging the gap between theory and practice.

As Ernest Jones, the Chartist leader put it when he was
attempting to hold together the remnants of that first great
workers’ movement in the early 1850s:

The first and essential requirement of a movement is to have
an organ to record its proceedings, to communicate through,
to appeal through, to exhort through, to defend through and to
reach through. It is the fundamental bond of union, the ensign
of progress and the means of argument. It is that which
enables it to hold up its head amid the whirl of parties and to
keep its various elements together.

Lenin made the same point half a century later in his
article Where to begin and his pamphlet What is to

be done:

The newspaper is not only a collective propagandist and a
collective agitator. It is also an organiser. It may be compared
to the scaffolding erected around a building under
construction ... The organisation which forms round this
newspaper will be ready for everything, from upholding the
banner, the prestige and the continuity of the party in periods
of acute revolutionary depression to preparing for the
nationwide armed insurrection.

It is amazing the number of times you find people

making references to What is to be done without

mentioning the fact that more than half of it is

devoted to pressing the case of the revolutionary

paper!

But simply producing a paper is not enough in itself to
correctly bridge the gap between principles and practice.



The paper has to make the connection between principles,
experience and the tasks of the moment in the right way.
And that will change enormously with the ups and downs of
the struggle.

As Gramsci pointed out, people’s experiences under
capitalism are always of two quite different kinds. On the
one hand there is their experience of simply living within the
system and suffering under it. This by itself rarely leads to
them asking revolutionary questions. Rather it tends to
make them take the system for granted, to accept the ruling
class’s definition of what is and what is not possible.

The other experience is the experience, however limited,
of struggle against aspects of the system. It is through such
struggle that an oppressed class begins to feel it has the
collective strength to pose an alternative to the present state
of affairs.

Making the connection between its principles and the
experience of the mass of people means, for a revolutionary
party and its paper, relating to those elements in people’s
experience that have been established through struggle,
separating them off from the rest of experience and using
them to lay the basis for a completely different world view.

This is easiest to do when the struggles of the oppressed
class are going from strength to strength, with each victory
inspiring further victories. In such circumstances there is a
powerful spontaneous growth of new ways of seeing the
world. The revolutionary paper is able to express its own
principles through the words and images which the
members of the oppressed class use to express themselves. A
process of distillation is still needed to separate them off
from the old ideas with which they are still mixed in the
actual consciousness of most people. But the process of
distillation is not that difficult.



That is why the most successful papers have always been
those produced in upturns in the struggle.

If we look at four such papers, we can see what was the
appropriate mix of general ideas, of lived experience and of
agitation.

Marat and L’Ami du Peuple

L’Ami du Peuple was the most influential paper
produced during the great French revolution of 1789-
93. It was not a workers’ paper. Its editor, Jean Paul
Marat, was a former court physician who stood for a
thorough carrying through of the bourgeois
revolution. But he understood that this could not be
done unless the bourgeois revolutionaries mobilised
the impoverished masses of Paris. He saw the
newspaper as an essential tool for achieving this.
Immediately after involvement in street agitation on the
day of the taking of the Bastille — 14 July 1789 — he proposed
to the popular committee of the area in which he lived the
setting up by it of a paper. When the proposal was rejected,
he undertook such a project on his own initiative. He wrote
eight pages of roughly A5 size each day, and paid to have
them printed. With no organisation behind him, he

depended on the paper finding its own readership through
news hawkers on the streets.

The paper enjoyed enormous success, and was soon the
best selling paper in Paris.

This was because of the way Marat succeeded in
combining the three elements — general principles,
experience and what needed to be done.



His principles were not very original. He laid them out in
various pamphlets before and during the early days of the
revolution. Basically they were a rehashing of the bourgeois
democratic ideals contained in the writings of Rousseau.
Had the paper simply reiterated them, it is doubtful whether
it would have found any audience at all.

It was the two other elements which laid the basis of its
extraordinary success.

The ‘What is to be done’ component was vital. Day after
day, week after week, for four years Marat cut through all
the rhetoric of the official leaders of the revolution — first the
constitutional liberals, and then the moderate republicans of
the Gironde — and called for resolute action to extend and
defend the revolution.

As the best account of Marat’s work in English makes
clear: ‘The Ami du Peuple consisted of eight small pages
made up almost exclusively of criticism and remarks on
current events written by Marat himself.” These consisted of
demands for action, scorn about the latest set of
compromises, warnings of danger, insults against those he
saw to be enemies of the revolution. Marat himself told
people they could recognise his paper from fake editions
designed to discredit him because ‘their authors are
humbugs who preach peace, while I am ceaselessly
denouncing while sounding the tocsin’.

It may be the case that ‘the unceasing exhortations to
watchfulness, the endless denunciations of those in office
rend a perusal of the L’Ami du Peuple somewhat tedious
reading’. But it was precisely this repetition of the message
that the revolution was in danger that gave the paper its
success.

Typical of Marat’s refusal of any compromise with those
he regarded as endangering the revolution was his outburst
when the orator of the first, constitutional stage of the



revolution, Mirabeau, died. On all sides this was greeted as a
great calamity.

Marat’s attitude was quite different: ‘People, give thanks
to the gods’, he wrote. ‘Your most redoubtable enemy has
fallen beneath the scythe of fate ... He dies victim of his
numerous treasons ...’

He was not lulled into any easy optimism even when it
seemed that the people had won great victories. After the
King’s fate was sealed by one of the great journées (mass
upsurges) of the revolution, Marat’s celebration of the event
was marked by the deepest tone of caution:

The glorious day of 10 August may be decisive of the triumph
of liberty, if you do but know how to profit from your
advantage. A great number of despots have eaten the dust, but
they will not be slow to return and assert themselves in a more
terrible form than before. Dread the reaction I repeat. Your
enemies will not spare you when their chance comes.
Therefore no quarter. You are lost if you do not strike down
the corrupt members of the municipality, the anti-patriotic
judges and the most putrid deputies of the national assembly.

It was this watchfulness which earnt Marat the
undying hatred of all those who wanted to stop the
revolution halfway. For them he committed two great

crimes.

First he insisted the revolution should show no quarter to
its enemies. He quite rightly warned that they would not
shirk from any level of bloodshed to achieve their aims, and
that the revolution had to be prepared to strike them down
first:

I am indignant at our foolish regard for our cruel enemies;
fools we are, we fear to cause them a scratch. Let them but be
masters for one day, and you will soon see them overrun the
provinces, fire and sword in hand, striking down all those who
offer any resistance, massacring the friends of the country,



slaughtering women and children, and reducing our cities to
ashes.

Second, he was prepared to take up certain of the
demands of the Parisian masses so as to spur them
into action. This was especially so when it came to the
acute shortage of the basic food, bread.

In every country where the rights of the people is not an empty
phrase, ostentatiously recorded on paper, the sacking of a few
shops, at the doors of which the speculators were hanged,
would soon put a stop to those corrupt practices which are
driving five million men to despair and causing thousands to
perish of want.

This expression of popular discontent linked in to the
third thing his paper did — its echoing of people’s
experience. Soon after the paper started, Marat
introduced the innovation of printing letters in which
individuals told of the oppression they had suffered
under the existing system. Three or four thousand
such letters were printed in the course of the paper’s
existence. Marat explained that shortage of space
forced him to edit them somewhat: ‘It need surprise
no-one to find the same style in most of the letters
that I publish: the limited space of my journal obliges
me to edit them, so as to retain no more than their
substances.’

The success which the combination principles-agitation-
experience obtained for Marat’s paper is shown by the
attempts made by the authorities to suppress it. Both the
constitutional liberals and the moderate republicans tried to

smash up his printing press, to arrest him personally and to
drive the paper out of business. He spent two years on the



run, moving from flat to flat, reputedly working from cellars
and hiding in quarries. Yet in this period the paper achieved
unprecedented popularity.

When Marat was finally able to emerge from illegality,
with the smashing of the constitutional party, his popularity
was plain for all to see. He came fifth on the list of deputies
elected from Paris to the new National Convention, and
through the influence he exercised over the revolutionary
municipal authority of Paris was one of the most powerful
political forces. Although he had had no previous personal
contact with the leader of the extreme republicans of the
Jacobin clubs, after the defeat of the moderate republicans
of the Gironde, he was part of a triumvirate which virtually
ran the country, alongside Robespierre and Danton.

For someone without an organisation, a lone
revolutionary who had set out to fulfil what he saw as a
necessary task single-handed this was indeed a remarkable
achievement. The counter-revolution gave recognition to it
when finally it eliminated his influence by the only way it
knew — the assassin’s knife struck into his chest while he
worked on proofs of his paper from his bath.

The Northern Star

The earliest struggles of the British working class
movement were inseparably connected with the
production and distribution of papers and journals.
The agitation which culminated in Peterloo in 1819
and then the agitation for reform in 1830 was very
much spurred on by papers like Cobbett’s Political
Register and Wooler’s Black Dwarf.



Fear of the subversive effects of the radical press upon the
lower classes led to a deliberate policy by governments of
trying to reduce the circulation of papers to a minimum by a
prohibitive newspaper tax. But the radical press found ways
of evading this (like publishing journals which claimed not
to be newspapers because they contained only comment and
no news), and then, after the middle classes had achieved a
reform in 1832 which left the working class disenfranchised,
by deliberately flouting the law.

The main protagonist in this campaign was the eight page
weekly, the Poor Man’s Guardian published by Henry
Hetherington and edited for much of its existence by Brian
Bronterre O’Brien. It was deeply involved in the campaigns
of the trade unions which flourished in the mid 1830s and
its circulation rose to 16,000, despite the repeated arrest
and imprisonment of those involved in producing and
distributing it. Its success led to the government turning to a
different tactic in 1836 — slashing the newspaper tax and
instead relying on the market to drive out of business under-
capitalised radical papers.

At first the measure seemed successful. The Poor Man’s
Guardian’s circulation began to drop as trade union
agitation declined in 1835-6, and Hetherington closed it
down, turning his attention to more successful papers
which, in his words, concerned themselves with ‘police
intelligence, murder, rapes, suicides, burnings, maimings,
theatricals, races, pugilism, and all manner of
entertainments’.

But then, in November 1837, the Northern Star was
launched in Leeds.

It was an eight page ‘broadsheet’ (i.e. the size of the
present day Financial Times) weekly, covered with
column after column of more or less solid type, with perhaps
one engraving in every fifth issue, with a front page mainly



devoted to adverts (typically for rather dubious patent
medicines) and costing four and a half pence (at a time
when a labourer could earn as little as a shilling a day).

Yet it was a prodigious success. By February 1837 it was
selling 10,000 copies a week, and a year later was rivalling
the London daily, The Times with sales of over 50,000.
The post office had to buy special waggons, in addition to
the usual mail coaches for its distribution!

Its readership was almost certainly ten or twenty times its
sale. It would be bought by publicans for their working class
customers, and groups of workers would club together to
buy a copy between them. Benjamin Wilson, a Halifax
chartist could tell how, in the woollen districts: ‘It was
common practice to meet together at friends’ houses to read
the paper and talk over political matters.’

Another witness has told how in Todmorden, the day the
Northern Star was due, people would gather by the
roadside to await its arrival ‘which was paramount to
everything else for the time being’ (Quoted in Dorothy
Thompson, The Early Chartists, London 1971, p.13)

In Leicester, framework knitters would gather in the shop
for their afternoon tea break: ‘Some would sit on the
winders’ stools, some on bricks, and others, whose frames
were in the centre, would sit on their seat boards ... as short
articles would be read from the Northern Star, and this
would form the subject matter for consideration and
discussion and chat during the remainder of the day’.

In terms of our categories — general ideas, experience,
what is to be done — there is no doubt that it was the Star’s
ability to express the experiences of hundreds of thousands
of workers involved in a rising movement which was the key
to its success. The years 1837-1839 saw a massive upsurge of
struggles — over the mass impoverishment of working
people as a result of the effects of economic depression; over



the attempts of the Whig government to impose the Poor
Law Amendment Act of 1834, with its workhouses, in the
industrial areas of the North; against Police Acts which
replaced elected constables, subject to control by the local
working class, by new police forces; over the trial and
deportation of the leader of a cotton spinners strike in
Glasgow; over the demand for the working class to get the
suffrage; even over the suppression of a rebellion in Canada
by British troops.

So the issue of the Northern Star of 13 January 1838
could note: ‘Our columns are once again rife with
demonstrations. Everywhere the people seem to be alive. In
our present number will be found reports of gatherings in
Stalybridge, Leeds and Bradford ... A brief notice of a public
meeting in Hull on the Canada question ... of Huddersfield,
where the sturdy determination of the people has stopped
the appointment of a poor law clerk ...’

The previous issue, that of 6 January, contained reports of
meetings in Barnsley (on the local Police Act), Leeds,
Huddersfield (of the cooperative society), Almonbury,
Halifax, Dewsbury (over the Poor Law), Saddleworth (over
woollen workers brought before the court by their
employer), Manchester (over Canada), Hyde (on the Poor
Law), Huddersfield and Bradford (over the Poor Law), as
well as a list of donations for the Glasgow spinners and
account of a ‘great meeting’ in Northumberland and
Durham, where people were reported to carry the slogan:
‘The wrath of god shall fall on them that separates man and
wife’, ‘Go now ye rich man and weep and howl for the
miseries that shall fall upon you’, ‘for child and wife, we’ll
war to the knife’, ‘the constitution of Canada and may her
brave patriots succeed in defending it’.

By reporting the speeches at these meetings, the paper
explained the issues involved in language which its readers



(and perhaps more importantly, those listening to it being
read out loud) could easily comprehend. It could convey the
horror of the Poor Law ‘bastilles’, the attempts of the
employers to cut wages by legal means, the deprivation
under which people were being forced to live. But it could
also convey something just as important — the feeling of a
rising tide of struggle against all these things. It reflected
experience, but at the same time distilled and augmented it.

It was not only the reports which did this. So did many of
the articles. The paper had contributors, especially its
proprietor Feargus O’Connor, with immense ability at
expressing in their own words the indignation and anger of
the oppressed and exploited.

G.D.H. Cole has well described how: ‘Feargus O’Connor
was unquestionably the best loved, as well as the most
hated, man of the Chartist movement. Not in one district
alone, but all over England, he had an immense hold over
the people ... Moderation in speaking was alien to his
nature, and the habit grew in him of writing very nearly as
he spoke — using words and phrases as a means of stirring
the passions of his readers, never arguing but always
vehemently asserting whatever he wanted to be believed,
and always making his allusions highly passionate and
concrete with the least possible admixture of abstract ideas
... His feeling for suffering was strong and genuine, and it
made the wretched and oppressed all over England look on
him as their friend, and go on forgiving and loving him,
whatever he did amiss’ (Chartist Studies, pp.300-301).

He would boast ... that this gave him an appeal to the
‘fustian jackets’ — the impoverished mass of textile
operatives, miners and factory workers.

Typical of the style he imparted to the paper was an
editorial on the Poor Law Amendment Act in the first issue
of 1838:



That Act is an insult to the rich, a fraud upon the poor and a
treason against nature. It is a thief, against which the hue and
cry should be raised; a mad dog which should be scouted from
hill to hill and from dale to dale. Every man who meets death
in opposing this national enemy will better deserve a
monument to his memory than does the trained warrior who
prostitutes himself for pay, indifferent as to the cause in which
his service is embarked.

This was not the reasoned argument you would find in
much of the radical press. It was invective which could
easily be based upon contradictory assumptions. But
it caught the mood of literally millions of people, and
in doing so brought them more closely to
understanding the real source of their oppression.

People clamoured to read the paper because it told them
what they themselves, and thousands of other people like
them, were feeling and doing. And they did not only read it.
They also sent in reports to it and aided its distribution. It
had correspondents anywhere where there was the slightest
level of working class struggle. As its editor wrote in 1841:
‘The Star has more original matter that any ten papers in
the kingdom’. It was this which made the paper into more
than just reading matter: it made it into the organiser of the
movement as well.

The Northern Star is often seen as a by-product the
Chartist movement. But significantly it commenced
publication a good six months before that movement was
formally established on the basis of a call from people like
Lovett in London who were much more moderate in their
tone than O’Connor. It was the Northern Star’s agitation
around a whole range of ‘economic’ issues — especially the
Poor Law and the question of trade union rights — that
created the political generalisation which provided such a
mass base for the suffrage demands of the Charter. This was



shown by the degree to which O’Connor was able to
dominate the movement for ten years, while those who had
formally initiated it tended rapidly to be squeezed out.

However, the appeal of the Star was not simply based
upon its reflection of experience. O’Connor was sensible
enough to draw into its editorial team people who had a
clarity of ideas that he himself lacked. As Dorothy
Thompson has noted, ‘its staff included many of the ablest
men in the movement’.

In particular, its main editorial writer from 1838 to 1840,
Bronterre O’Brien, and its editor through most of the 1840s,
Julian Harney, were people who took the formulation of
clear ideas and the argument against ruling class ideology
very seriously indeed. Both based themselves on the ideas of
the extreme left wing in the French revolution: O’Brien
translated into English Buonarrotti’'s book on Babeuf’s
‘conspiracy of equals’ and himself wrote an unfinished
biography of Robespierre, and Harney was in continual
contact with émigrés from the European revolutionary
movements. But they both had to try to go further, and to
deal with the economic ideas of the ascendant industrial
bourgeoisie. They could not be more than partially
successful in doing so; but they did at least begin to lay bare
some of the notions Marx was to elaborate into a definite
critique of bourgeois society as a whole. And they used these
notions to make workers begin to understand their class
interests.

As the ‘moderate’ reformer, Francis Place, explained:

O’Brien wrote long and well adapted papers to the notions
which had been carefully instilled in each of the vast number
of working men who took an interest in public matters. His
purpose being what it has always been, the destruction of
property in private hands, all profits, all interest, all
accumulation ... (Quoted in Cole, p.245).



Typical of the clarity with which he could write was a
piece on Ireland in the Star of 27 February 1838:

This faction (i.e. the government) talk of OUR colonies. They
lie, the vagabonds. We have no colonies; our aristocracy, our
merchants, possess colonies all over the world, but the people
of England — the real veritable people of England do not
possess a sod of ground in their own country — much less
colonies in any other. What are called our colonies belong to
our enemies, our oppressors, to our enslavers.

The weakest point about the paper was when it came
to the question of what is to be done. Its weaknesses
were the weaknesses of O’Connor, who could
brilliantly articulate people’s grievances, but was quite
incapable of thinking through to a conclusion the
strategy and tactics for dealing with them, and so
always stepped back at crucial moments in the
struggle.

It could deal easily say what needed to be done when the
first upturn of the movement was taking place, whether in
1837-8, in 1841-2 or in 1847-8. Essentially, it told working
people to unite together into a mass movement of protest,
basing their hopes in their own strength and not in any
‘moral’ influence on the ruling class ('moral humbug’ was
the paper’s description of ‘moral force’ in 1838). But when
things came to a crunch, as in the summers of 1839 and
1842 and the spring of 1848, it was incapable of providing
any clear direction forwards. And so after these high points
of struggle its circulation fell rapidly, to 18,000 in 1840, to
12,000 in 1842, to 6,000 in 1846, back up above 10,000 in
1848, then right down to 5000 in 1850. Nevertheless, it held
together the core of the world’s first working class
movement for more than a decade, even through hard times
when, in the words of one critic of its ‘extremism’, it



consisted only of ‘miserable knots of a dozen or two in each
town, meeting generally in some beer shop, and calling
themselves branches of the National Charter Association’.
(Matthew Fletcher of Bury, quoted in Dorothy Thompson,
p.77). And it was, in many ways, a shining example of what a
revolutionary working class paper can be.

The Daily Herald: 1911-22

The Daily Herald was not a revolutionary paper in
the sense of issuing a clear and unequivocal call for
the forcible overthrow of existing society. But it is
worth looking at for two reasons.

It showed how those on the far left of the political
spectrum could produce a paper in a period of rising
struggle capable of challenging the bourgeois press when it
comes to getting a working class readership. And, because of
this, it was often quoted as an example for the revolutionary
press to learn from in the early years of the Communist
International.

The paper began life as a simple four page strike sheet
during a print lockout in London in January 1911. Its first
issues dealt only with the strike, and, though its first article
started with a verse from William Morris, its language still
reflected the influence of established ideas on the printers:
‘Englishmen who have bred sons to die for an empire’s
battles abroad’, one of the front page articles argued, ‘will
not surrender like a horde of starving Asiatics ... Capital may
be strong, but manhood is stronger’.

But the paper was soon dealing with industrial issues
other than those in the print — like conditions in the
bakeries, or what was happening in the Fife miners’ union —



and showed the influence of convinced socialists who had
become involved in its production, like Ben Tillet of the
dockers’ union and the left Labour MP, George Lansbury. It
contained articles arguing the socialist case, as well as
broadening out to include a football column and a gardening
column. And its treatment of the print struggle shifted
markedly from the craftist tone of the first issues: by 21 April
the front page contained a picture of demonstrating women
warehouse strikers and an interview with Ellen Smith,
organiser of the female section of the warehousemen and
cutters’ union.

The success of the strike sheet — its sales rose from 12,000
to 27,000 — led those involved in producing it to appeal for
funds to keep it going as a regular daily. They were not
immediately successful, and after three months it folded
temporarily.

But a year later, in April 1912, it resumed publication, and
although its initial capital amounted to only £300 it enjoyed
amazing success for the next two years. Its exact sales are
not known, but estimates suggest its circulation ranged
between 50 and 150,000. This was not as large as the two
most popular dailies of the time, the Mail and Mirror,
which sold between 750,000 and one million copies, but it
was in the same league as the Express and Telegraph
whose sales were 200,000-300,000 — especially since its
sales were to manual workers who had not yet normally
developed the habit of buying a daily as opposed to a Sunday
paper. The Herald’s success is even more remarkable when
it is noted that the official Labour Party leadership started a
daily of their own in competition with it, the Daily Citizen,
with much greater financial backing, in the summer of 1912.

The new version of the Herald unashamedly used the
latest techniques of popular newspaper production. So its
third issue quite naturally had the banner headline,



‘TITANIC FLOUNDERS’. But the techniques of
sensationalism were, as often as possible, turned against the
existing system. And so day after day it asked questions on
its front page as to the circumstances of the sinking — safety
precautions in the ship, the conditions of its crew, above all
why the male first-class passengers were allowed into the
lifeboats while women and children steerage passengers
were forced to remain on the sinking vessel.

But the most marked feature of the Herald was not its
use of these techniques, but the way it combined them with
a close identification with workers’ struggles. It was known
as the ‘rebel paper’ because, as George Lansbury put it, ‘it
always found itself supporting workers who were out on
strike ... All men and women struggling to better their
conditions instinctively turned to the Daily Herald in
those first years ...’

Its pages contained account after account of strikes, of
workers conditions, of conflicts with employers. So the first
issue of the new series contained news of a rail strike,
discussion on the recently finished coal strike, details of the
ending of a strike of 30,000 Dundee jute workers, and an
account of a dispute of electricians at Earls Court. It called
upon ‘secretaries of trade unions, trades councils, Labour
Party committees and cooperative societies ... to forward any
news to the Daily Herald. When 100,000 dockers and
transport workers in London struck in June and July, the
Herald was the official organ of the strike. When the
workers of Dublin were locked out a year later, it was the
Herald that led the campaign for solidarity in mainland
Britain.

These years witnessed the biggest upsurge of working
class struggle since the time of Chartism, with massive
strikes leading to the unionisation of industry after industry,
with the initiative usually being taken by ‘unofficial’



elements influenced by socialist and syndicalist ideas. And
the Herald was the means by which workers involved could
get a sense of their own strength through reading its reports
of their every confrontation with the system. By mirroring
their experience at a time of great struggle, it enhanced that
experience.

As a letter to the Herald in October 1912 put it:

Let anyone consider the influence of the Herald day after day
imparting, subconsciously it may be, its note of rebellion and
independence. Day after day its record of the uprisings of
workers give a wider sense of labour struggling and show the
need for solidarity and action on a large scale.

But what about the general ideas that motivated those
who ran the paper? These certainly were not clear in
any way. Lansbury, who was increasingly the
dominating influence as to the direction of the paper,
saw it as a forum for all sorts of ideas which
challenged the existing system, rather than as a paper
that put a single line forward. And so the ideas of
syndicalists, Christian socialists, suffragettes, guild
socialists, Marxists, anarchists and ‘distributionists’
like the Chestertons and Hilaire Belloc jostled with
each other in the feature articles. The only general
notion holding them together was the feeling that
militancy against the existing order was a good thing.
The complete jumble of ideas that motivated the paper

translated itself into confusion also when it came to the
question of what needed to be done.

This did not matter too much in the period up to the
summer of 1914. All that seemed necessary was to push
forward the rising tide of struggle on every front — in



industry, against the conservative union leaders of the older
generation, over home rule for Ireland, for women’s
suffrage, against attempts to buy off workers with the
beginnings of the welfare state.

Appropriately enough the editor for about a year was an
out and out syndicalist, Charles Lapworth, who had been a
member of the IWW. Lansbury removed him because he
could no longer tolerate a method of exposition which he
considered to be ‘mainly the good old gospel of hate’ (The
miracle of Fleet Street, p.33). Significantly, although
Lansbury had been organising a ‘Herald League’ of the
paper’s supporters, made up of about 50 local groups, he
made sure the League had no formal control over the paper!

However, the lack of clear politics became all important in
August 1914. The outbreak of war meant a clean break
between Lansbury, whose pacifist views led the paper to
oppose the war, and people like Tillett and the Chestertons,
who supported it. The paper’s circulation declined just as
the cost of newsprint began to soar and after a few weeks it
had to move to weekly rather than daily publication.

It resumed daily publication again, with its third
launching, on 31 March 1919, this time with a capital of
more than £140,000 donated by trade unions and co-
operative societies. The new source of finance pointed to an
important change as compared to the pre-war paper: it was
no longer the rebel paper which would be identified with
unofficial strikes, but a paper with at least nominal backing
from the official leaders of the labour movement.
Significantly, the first issue contained greetings not only
from figures identified with the left like Tom Mann and
Albert Inkpin, but also Ramsay MacDonald, J.H. Thomas,
Philip Snowden, and Eduard Bernstein. Lansbury, who later
noted that workers expected the Herald to support any
struggle whether official or unofficial, wrote that it was



fortunate there were not many unofficial strikes in 1919 and
1920.

But struggles there were, on a massive scale. The year
1919 began with a massive engineering strike in Glasgow,
which led to bloody clashes with the police, and a general
strike in Belfast. It continued with prolonged agitation in the
mines, which again and again seemed about to erupt into an
all-out strike, a police strike which was forcibly broken, a
rail strike, guerrilla war against British rule in Ireland. And
all this against the background of Bolshevik revolution in
Russia which had already spread to Hungary and which
seemed about to engulf Germany as well.

The Herald continued to report the experiences of
workers in struggle, with a page called ‘the world of labour
day by day’ which had an average of 15 reports on strikes,
wage negotiations and so on. On other news pages you
would find accounts of, say, the trial of the leaders of the
Glasgow engineers, alongside the murders and mishaps the
rest of the popular press concentrated on. The international
news too was news of struggle — of strikes in the US, of the
war in Ireland, of unrest in India, of the battles of the
Russian and Hungarian red armies.

On top of this, the paper used ‘sensationalist’ journalistic
techniques to expose both the conditions under which
people lived (with ‘horror’ front pages on housing in Bethnal
Green) and the schemes of the government to beat the
workers’ movement at home and abroad. The paper
achieved four notable coups — when it gave publicity to the
secret treaties which the British government had made
during the war and which had been brought to light by the
Russian revolution; when it published secret orders to army
officers telling them to prepare their troops for strike
breaking; when it revealed details of a meeting between
Churchill and a white Russian general about sending a force



of 10,000 ‘volunteers’ against the revolution; and when it
exposed how the British government had printed a fake copy
of Pravda.

No wonder the paper was massively popular among
almost all the activists of the working class movement, with
a circulation of 200,000 to 370,000, reaching a peak of
500,000 during the 1919 railway strike. No wonder the
government was so worried by its influence that it banned
its distribution inside the armed forces.

What did the paper use its popularity for?

It was still a paper of the ‘left’, in the sense that it stood
four square for ‘direct action’, for industrial action for
political ends, and for the widest possible solidarity with
those in struggle. But in 1919 and 1920 there were few in the
labour movement who were prepared to say they opposed
these things outright. The leaders of the main unions formed
a ‘triple alliance’ promising each other mutual support,
Ramsay MacDonald published a book arguing that
industrial action for political ends was all right so long as it
was applied constitutionally and not unconstitutionally, and
even the arch ‘moderate’, J.H. Thomas, would vote for
resolutions in favour of direct action at conferences.

Much of the paper’s argument consisted of insisting that
more than just words were required, action was necessary as
well. But it was not prepared to spell out what that entailed.
One of the Herald’s own writers, H.N. Brailsford, noted
that while on the continent, the left were putting the method
of direct action into practice, in Britain, they merely
discussed whether it was right or wrong to engage in it: ‘On
the continent, socialists discussed only the mechanics of this
method, at home it seems to me, we discuss nothing but its
ethics’ (Daily Herald, 17 September 1919).

In 1920 this meant the paper argued, correctly, for the
need to unify the different struggles, whether it was a



question of unifying the struggle in Britain with that for
independence in Ireland, or that of the railwaymen and that
of the miners. But when it came to pointing the finger at
who was responsible for breaking unity, it kept remarkably
quiet.

This became absolutely clear in 1921 when the leaders of
the rail and transport unions betrayed the triple alliance and
allowed the miners to go down to defeat in isolation. The
Herald proclaimed the occasion to be ‘Black Friday’ and
printed resolutions from rail union branches deploring what
had happened. But the paper’s editorial statement insisted,
‘it is not for us to blame certain individuals or sections of the
movement’.

The Daily Herald could not ‘blame’ the ‘individuals’ who
were responsible for the most important defeat the working
class had suffered for a generation because of the ‘broad’,
‘non-aligned’ role it sought for itself and, in particular,
because of its ties with ‘left’ union leaders (the transport
leader Bevin was head of its fund raising committee).

As Alasdair Hatchett has noted in a very interesting study
of the paper: ‘The paper had always been respected by all
sections of the movement for its reporting of labour news
and its indictments of the government. But the uncritical
and non-differentiating policy of the editors when
discussing the problems of the movement and the “ecstatic
effervescence” towards each gain, however small, allowed it
both to support the revolutionary tendencies and at the
same time to make militant reformism effectively reformist.
Support for direct action was expressed in ways that, for the
most part, left parliament as an institution unscathed’.

A ‘broad’ paper, vaguely associated with calls for militant
action, could prosper during a period of rising struggle, in
which merely to print the cries of anger from different
sections of workers was to produce a roar of generalised



revolt. But it was suddenly hopeless the moment the decisive
turning point in the struggle was reached. It had nothing to
say.

Its silence meant that there was only one direction in
which it could go from that point onwards — to the right. The
aftermath of the defeat of the miners was that
unemployment rose without resistance and that trade union
membership fell enormously. The base of militancy that had
sustained the old Herald was undercut and the sales of the
paper fell. Eventually, in 1925 Lansbury sold out in the
literal sense of the words — he handed control of his paper
over to the General Council of the TUC, which in turn sold a
half share to the giant print firm Odhams. The paper
prospered in the 1920s and 1930s, not on the basis of any
aura of rebelliousness, but on the then equivalents of
newspaper bingo. When it could no longer grow on that
basis in the 1960s it passed out of the hands of the TUC and
eventually, as the Sun, into the hands of Rupert Murdoch.

Yet for a period it was, as the Communist labour historian
R. Page Arnot puts it, ‘the nearest thing that had ever been
seen in this country’ to the ‘collective agitator and
propagandist of the revolutionary spirit’. (The impact of
the Russian revolution in Britain, 1967, p.151).

The Bolshevik Pravda

It is difficult to find a figure more different to George
Lansbury or Feargus O’Connor in the history of the
working class movement than Vladimir Lenin. Yet he
had one thing in common with them. He not only
understood the central role of the workers paper, he
also knew what the paper had to do to fulfil that role.



Pravda was established in Russia a few days after the
Daily Herald was relaunched as a permanent publication
in April 1912. This was a coincidence. What was not a
coincidence was the way it was able to grow, like the British
daily, out of a rising tide of workers’ struggle. For Lenin
understood that by drawing together the experiences of
workers in struggle, you generalise those experiences and
give them a political significance.

As we have seen, Lenin had already argued the vital
importance of the revolutionary paper in Where to begin
and What is to be done back in 1902. In the period of
defeat after the 1905 revolution, it was extremely difficult to
produce underground papers and get them into Russia on
more than an irregular and haphazard basis. The Bolshevik
organisation barely existed inside Russia itself. Lenin could
write in 1911:

At present the real position of the party is such that almost
everywhere in the localities there are small informal,
extremely small and tiny party workers’ groups and nucleae
that meet irregularly. ..They are not connected with each

other. Very rarely do they see any literature. (Collected
Works, vol.17, p.202)

But that year saw the beginnings of a revival of the
workers’ struggle, and the party was able to produce a
legal paper (i.e. one that used special, aesopian
language to avoid censorship), Zvezda in St
Petersburg on a weekly and then twice weekly basis. A
party conference in January 1912 decided to launch a
daily legal paper, Pravda (despite doubts about the
feasibility of the project by Lenin and Zinoviev), and
the launching actually occurred on 22 April.

This was just as the upturn in struggle really took off. On 5
April the Czar’s forces opened fire on a crowd of unarmed



strikers in the Lena goldfields, in the depth of Siberia, killing
500. The days that followed were marked by huge protest
strikes and demonstrations throughout Russia involving
300,000 workers. And the protests were continued on May
Day with a 400,000 strong strike. This compared with a
total of only 105,110 strikers for the whole of 1911!

Pravda took off as a paper which reflected this new mood
of the class. As one opponent of the Bolsheviks told, in the
pages of the paper:

We read of the activities of workers organisations, trade
unions, clubs and cooperatives; of the meetings of the
members of those organisations and their leading committees
... of lectures and reports organised by workers; of strikes and
strike committees; of the organisation of various collections; of
attempts at political activities on the part of groups of workers
in defence of the workers press, to honour the memory of
Bebel [the German socialist leader who had just died] or for
some other immediate purpose.

As Lenin put it:

As they look through the reports on workers’ collections in
connection with letters from factory and office workers in all
parts of Russia, Pravda readers, most of whom are dispersed
and separated from one another by the severe external
conditions of Russian life, gain some idea of how the
proletarians of various trades and various localities are
fighting, how they are awakening to the defence of working
class democracy.

The chronicle of workers’ life is only just
beginning to develop into a permanent feature of
Pravda. There can be no doubt that subsequently,
in addition to letters about abuses in factories,
about the awakening of a new section of the
proletariat, about collections for one or another
field of the workers’ cause, the workers’ newspaper
will receive reports about the views and sentiments
of the workers, election campaigns, the election of



workers delegates, what the workers’ read, the
questions of particular interest to them, and so on.

The workers’ paper is a workers’ forum. Before
the whole of Russia the workers should raise here,
one after another, the various questions of workers’
life in general and of working class democracy in
particular. (Collected Works, vol.18, p.300)

Zinoviev claimed it:

Devoted more than half of its space to letters from working
men and women from the factories. Pravda was a special type
of Communist newspaper. It performed the functions which
no other newspaper performed. It differed even in its external
form from all other bourgeois and social democratic
newspapers. Half a newspaper was written by working men
and women, soldiers, sailors, cooks, cab drivers and shop
assistants ...

These letters spoke of the every day life in the
factory or workshop, barracks or factory district. In
simple language, the details were given of the
privations and oppression to which the workers are
subjected. These letters exposed the petty tyranny
of the minor officials in the factories and works.,
these letters drew an impressive picture of the
poverty and sufferings which the masses had to
undergo. These letters better than anything else in
the world expressed the growing and seething
protests which afterwards burst out in the great
revolution. The newspaper became the great
teacher of the labouring masses, and the workers
themselves largely contributed toward it.

It was only necessary for a letter to appear in”our
paper from a particular factory or barracks for the
number in which it appeared to be greedily seized
at the factory or barracks. The workers became
accustomed to reading this correspondence. The
publication of a letter concerning a particular
factory would become quite an event for that



factory. The exposure would be read by party and
non-party men as well, and the newspaper would
become a terror to all the oppressors of the
workers ... (Bulletin of the Executive of the
Communist International, 1921)

Because the paper reflected people’s experience in this
way, it very easily became an organiser of them. This
was especially important for the Bolsheviks, since they
were operating as an illegal party, with no possibility
of engaging in open recruitment. They could, however,
build up a a network of people who corresponded with
the paper, distributed it and took collections for it in
the workplaces.

So, for instance, half the papers sold in St Petersburg were
sold inside the factories. The individual in charge of selling
these was in effect, finding a legal way of organising together
supporters of the illegal party. Collections of a kopec from
each worker for the paper took the place of party dues as an
expression of support for the party. The lists of collections
printed in the paper gave an indication of how widespread
was the network of support for the paper. So when Lenin
wanted to show how much stronger the Bolsheviks were
than the reformist ‘liquidationist’ current inside the workers’
movement, he compared the list of collections printed in
Pravda with the lists printed in the liquidationist paper,
Luch. The fact that Pravda sold 40,000 copies daily and
received 2,181 separate collections from groups of workers
in 1913, as against a sale of 16,000 daily for the
liquidationist papers and 671 collections for them, was proof
for him of how much more support the Bolsheviks had. (See,
for instance, Collected Works, vol.20 pp.381-387)

But Pravda did not just simply reflect workers’
experience. It also sought to connect it to the general



principles on which the Bolsheviks operated.

Lenin had argued in What is to be done that the
revolutionary newspaper had to do more than expose the
particular conditions workers found themselves facing in the
factories. It had also to provide an ‘all round exposure’ of
society as a whole — of the Czarist state, of the development
of capitalism within it, of the role of the different classes, of
all the different struggles against oppression and
exploitation as well as the struggles of the workers.

Lenin set out to make sure such clear Marxist ideas found
their way into the paper by moving from Geneva to Cracow
(in the German controlled part of Poland) so as to be able to
contribute articles on a near daily basis.

He wrote literally hundreds of articles. Many were quite
short, perhaps 500 or 600 words long, commenting on a
wide range of things — the Italian Socialist Party congress,
the eighteen years of the Russian working class movement,
the career of an ageing reactionary who had once been a
liberal, the concentration of production in Russia, wage
levels and strikes, the British Liberal government, whether
priests should be involved in politics, the Italian war in
Libya, the Balkan war, the Chinese revolution of 1912, the
US elections, the British ILP conference, the death of Harry
Quelch of the British SDF, the philosophy of Dietzgen.

The point of these articles was not to impart information
just for the sake of imparting information. Each article was
carefully designed to make a precise political point: the
treacherous role of the bourgeoisie in the fight against
Czarism, the danger of the reformist trend inside the
working class movement, the way imperialism led to war,
the relation between the struggle for national liberation and
the struggle of socialists, and so on. The point was to round
out the consciousness of the worker readers, so that they



could begin to see the connection between their own
experience and the worldwide struggle of their class.

Lenin also wrote articles of a different sort — much longer
(two thousand words or more, sometimes serialised over
two or three issues of the paper), dealing at length with the
arguments inside the working class movement as to the
tasks of the moment.

Mainly these took the form of arguing against the
‘liquidationists’. At one level the argument was whether the
workers movement could confine itself simply to building a
broad based legal party out of the trade unions, the workers’
insurance societies, the legal papers and so on. The
Bolsheviks and, at first the section of the Mensheviks
around Plekhanov, argued something else was essential —
maintenance of the underground, illegal apparatus, with its
own papers smuggled in from abroad. But underneath this
argument was a more fundamental one. By confining
themselves to legal forms of organisation, the liquidationists
were necessarily refusing to argue for the revolutionary
overthrow of Czarism and blurring their differences with the
bourgeois liberals who merely wanted to reform Czarism.
For it was only in the illegal press that it was possible to talk
openly about the revolutionary overthrow of society, and it
was only through illegal forms of organisation that
preparations could be made for this.

By insisting that these articles appeared in the paper (on
some occasions in opposition to the desires of the on the
spot editors in St Petersburg) Lenin was insisting the paper
had to be more than just a reflection of working class
experience or an organ of propaganda for the general ideas
of Marxism. It also had to answer the question: What is to
be done?

In this respect Lenin was closer to the consistent
bourgeois revolutionary Marat than he was to those who



produced the working class papers, the Northern Star and
the Daily Herald. And because of this, like Marat, he was
able to use the paper to help bring about a revolution.

Papers of the upturn

The four examples we have looked exemplify perfectly
the sort of character revolutionary papers have to have
to be successful in a period of revolutionary upturn.
They have to be papers which do not merely articulate
revolutionary ideas and state what has to be done, but
also to give expressions to the lived experiences of the
masses. If they do so, they can be papers of the
masses, as well as for the masses, papers which
organise for action as well as preaching it.

The point was well made by a letter which Zinoviev wrote
for the Communist International to the editors of
Communist papers in 1921. He complained that:

Our papers are too dry, too abstract, too similar to papers of
the old type. They are made up too much of what is of interest
to the professional politicians, and contain very little of such
items as would be eagerly read by every working woman, every
day labourer, every kitchen maid, every soldier. Our papers
contain too many ‘learned’ foreign words, too many long and
dry articles. We are too eager to imitate the ‘respectable’
papers. All this must be changed ...

A daily Communist paper must under no
circumstances concern itself solely with so called
‘high’ politics. On the contrary, three quarters of
the paper must be devoted to the every day life of
the workers ...



Our newspapers have to compete with bourgeois
and other newspapers. We must give plenty of
good material, well set up and readable ... We must
systematically think why the rank and file of the
working class are attracted by ... bourgeois
newspapers ... We must learn from such papers as
the Daily Herald which strives to serve all phases
of the life of the worker and his family ...
Furthermore, we must also introduce something
that is peculiarly our own and what the bourgeois
and social democratic newspapers cannot give.
This is precisely the letters from working men and
working women from the factories and works,
letters from soldiers etc.

We must develop a new Communist reporter. He
must be less interested in the lobbies of parliament
than in the factories, shops, the workers’ homes,
the workers’ dining rooms, the workers’ schools,
etc. He should contribute to the paper not lobby
gossip, but reports of labour meetings, descriptions
of the workers’ needs, the most concrete
information about the rise in the cost of living etc.

The rank and file appreciate very much poignant
sarcasm a vitriolic sneer hurled at the enemy. One
caricature which hits the nail on the head is of
better use than scores of high flown so-called
‘Marxist’ articles ... We must often, instead of the
customary official daily editorial, insert a more or
less remarkable letter by a worker or a group of
workers from a certain factory, or a picture of some
workers who have been arrested or the biography
of a worker who has been sentenced by the
bourgeois courts and who has displayed a staunch
spirit at his trial. Less abstractness and more
concreteness — that is what is needed in our papers
... (Bulletin of the Executive Committee of
the Communist International, 1921).



This is an excellent account of what a revolutionary
paper should be in a period of rising struggle. It is a
summation of not only what Pravda did, but also of
what was best in L’Ami du Peuple, the Northern
Star and the Daily Herald.

As such it reflected the feeling of the years 1917 to 1921,
when one country after another was swept by revolutionary
upheaval, with the great social democratic parties of Europe
splitting down the middle, with half their activists opting for
revolutionary communism.

However, it would be a mistake to take Zinoviev’s words
as indicating what the revolutionary socialist paper can and
should be, at all times and under all conditions. For none of
the papers we have described so far could survive in its
original form once the period of a growth and strengthening
of the struggle gave way to a period of defeat and
demoralisations.

L’Ami du Peuple did not survive the murder of Marat in
1793, and the papers which took over its audience, like
Hébert’s Pére Duchesne, could not survive the decline in
the revolutionary wave after Thermidor in 1794. The
Northern Star limped on for four years after the last great
fling of Chartism in 1848, but with a much reduced
circulation and influence before collapsing in 1852. As we
have already seen, the Daily Herald went weekly during
the First World War, and only survived after the great
defeats suffered by the unions in 1921 by moving sharply to
the right and ceasing to be a ‘workers’ paper’ in any real
sense.

Pravda too was forced to close down when the downturn
in the struggle produced by the outbreak of World War One
allowed Czarism to adopt a much more repressive policy
than that pursued in the years 1911-13. The paper was able



to reopen with the February revolution of 1917 — but only
because the Bolshevik Party managed to hold together its
underground organisation in the intervening years, using
papers quite different in style to Pravda.

The paper in a period of defeat

The relationship between the everyday experience of
workers and the ideas of revolutionary socialism is
quite different in a period of defeat and
demoralisation from that in a period of rising struggle.
Workers no longer discover for themselves the power
of collective action. They do not see in practice how
false the ideas of the ruling class are. It is only a
minority — sometimes a very small minority — of the
class who continue to adhere to a revolutionary
socialist vision. And they do so on the basis not of
direct experience, but of general ideas that have been
developed out of struggles in the distant past or in
distant countries.

The sort of paper which fits this period is necessarily quite
different to the Pravda type paper of the upturn. It has to
lay much more stress upon general theoretical argument
and upon what can be done to stop the succession of defeats.
There is no other way it can draw together the minority of
workers who continue to be attracted to revolutionary ideas
and arm them to resist the general pull to the right.
Historically, the best papers produced during periods of
downturn have been quite different in style to those

produced in upturns. The Neue Rheinische Zeitung
produced in exile in 1850 was a thick journal containing



long articles, like the serialisation of The Civil War in
France. The Red Republican which Julian Harney
produced in 1850 in an attempt to hold together the radical
wing of Chartism did contain reports of union meetings and
strikes, but the core of it was made up of long editorialising
articles — witness the way in which the first English
translation of the Communist Manifesto was printed in it
(with its front page beginning with the immortal words, ‘A
hobgoblin is haunting Europe ..."). The underground papers
which the Bolsheviks smuggled into Russia from abroad in
the years 1907-11 and 1914-17 contained articles of many
thousands of words, as opposed to the 500 or 600 word
articles of Pravda.

The revolutionary paper is just as indispensable as a tool
for organising in the downturn as in the upturn. It is the
means by which the meagre and widely dispersed forces of
revolutionary socialism are able to communicate with each
other, to defend themselves against the pressures of an
ideologically hostile environment, and to draw a few new
people to them.

But it is a tool that has to be constructed differently,
because the nature of the task is rather different.

What in fact happens, for example, if a paper in the
downturn takes seriously Zinoviev’s call for half its space to
be given over to letters from ordinary workers?

Either it engages in blatant dupery, printing the ideas of
the hard core of committed revolutionaries and pretending
they flow straight from the factory floor. Or, more likely, it
simply gives expression to moans which workers have,
without, however, presenting any clear idea as to what can
be done about them. For if the mood of the class is one of
misery and despair, rather than of fighting confidence, then
the Paper will simply reflect that misery and despair.
Instead of expressing the anger of the class, as the paper of



the upturn does, it expresses the demoralisation — and very
easily ends up bending to the illusions about reformism
which grow within the class when it is demoralised.

Of course, there are some points of connection between
paper of the upturn and the paper of the downturn. Both
should be the papers of fighting organisations, rather than
simply commentators on the world. As the Theses of the
Third Congress of the Communist International put it:

Our paper must aim to gather the valuable experience of all
the members on the party and disseminate this experience in
the form of guide lines so that Communist methods of work
can be constantly revised and improved ... Our papers will
establish their authority by the uncompromising position they
take on all proletarian social questions ... They must not heed
the criticisms of the petty bourgeois authors and virtuosos of
journalism or seek an entry to these literary circles.

Both have to cut through the superficial appearances
of events and reveal their class essence. As Trotsky
insisted, when criticising the French Communist
paper ’'Humanité in 1921, they must not make the
mistake of seeing politics as a question of the games
played in parliaments (The First Five Years of the
Communist International, vol.i, p.166) or
international events in terms of the detail of
diplomacy.
The analyses they make have to relate to the problems
confronting those worker militants, and the language in

which they are written has to be accessible to those
militants.

But the downturn paper still has a very different, and in
many ways more difficult, task to fulfil than the upturn
paper. It is confronting a situation where revolutionary
socialist ideas are continually under attack on all fronts, and



it has to devote the space to defending them. One of its main
tasks has to be that of arming its supporters ideologically,
and it cannot do that unless it provides them with a very
clear, rounded view of the world. Even the most basic idea,
that of workers power, cannot be illustrated by pointing at
some event near at hand, but requires substantial historical
articles and weighty analyses of what is happening to
capitalism on a world scale. In an upturn the ideas of
revolutionary socialism correspond closely to developments
that are taking place spontaneously within the working
class. But in a downturn the situation is very much that
described in What is to be done, of socialist
consciousness coming from outside the class — from a the
arguments of a party which bears the memory of what has
happened in past upturns.

The downturn paper has to contain reports of those
struggles which do take place. These are a key factor in
enabling it to relate to the minority who continue to
struggle. But the reports cannot be simple descriptions,
since such descriptions would more than likely be of defeat
and betrayals. What are needed are quite lengthy
discussions of what went wrong and what could have been
done to rectify matters. In an upturn you can get quite
successful papers which are fuzzy about what has to be done,
as we have seen with the Daily Herald. In a downturn, not
only does such fuzziness open the way for defeat, it also
ensures that the paper is not a success. For what the
minority of fighters want to find out more than anything else
is a way of avoiding more defeats.

What happens to a paper that does not provide this
explanation is shown by the example of a paper Trotsky
edited from exile in the years 1908-12 (the so-called
‘Viennese’ Pravda, not be confused with the later Bolshevik
paper of the same name).



Trotsky was by far the most talented political writer
among the Russian revolutionary socialists. Yet as Isaac
Deutscher noted in his classic biography: ‘On the whole
Pravda was not one of Trotsky’s great journalistic ventures.
He intended to address himself to “plain workers” rather
than to politically-minded party men, and to “serve, not
lead” his readers. Pravda’s plain language and the fact that
it preached the unity of the party secured to it a certain
popularity but no lasting influence. Those who state the case
for a faction or group usually involve themselves in more or
less complicated argument and address the upper and
medium layers of their movement rather than the rank and
file.’

These are able to ‘win the cadres of a party for their more
advanced argument’ and these ‘carry the argument, in a
more simplified form, deeper down’ to ‘the rank and file’.

Bad papers

Failure to come to terms with a period of defeat and
demoralisations can lead to the production of papers
that fail completely to hold together the minority who
want to resist the downturn.

The simplest, and in some ways the most tempting, path
to follow is that of trying to maintain the popularity of the
paper by copying the style and content of the mass capitalist
press. Anyone who has ever had anything to do with
producing a paper has heard the cry, ‘We could sell more if
only we were more like the popular dailies’.

This is not something new. One way radical publishers
tried to maintain a wide readership after the collapse of
Chartism was by printing papers full of lurid accounts of



crimes, sexual scandals, sporting events and so forth;
indeed, radical papers like the Reynold’s News played a
pioneering role in developing the popular Sunday paper.
Again, the Herald’s pre-war ‘official Labour’ competitor,
the Daily Citizen consciously set out to imitate the rest of
the popular press (it was even edited by a former editor of
the then best selling paper, the Daily Mail). When the
Herald itself fell under the control of the TUC and Odhams,
it followed the same path.

However, the result of seeking popularity in this way is
inevitably drop serious presentation of the socialist
argument. This is because there is a very close inter-
connection between the character of the mass capitalist
press and its ideological function.

A socialist paper tries to provide its readers with a
coherent world view, in which every piece of news fits into a
clear cut pattern, enabling them to understand the real
forces behind social development and how they can be
changed. By contrast, the aim of any mass circulation
capitalist paper is to stop the development of such a
coherent understanding of the world. It has to make present
social reality appear to consist of a mass of unrelated and
uncontrollable random events.

As the Hungarian Communist Adalbert Fogararsi pointed
out in a pioneering article in 1921, it does so by presenting
‘news’ as a mass of unrelated titbits of information:

‘It achieves the systematic advancement of ignorance in the
form of communicating an abundance of knowledge and
information ... The capitalist press seeks to shape the structure
of the readers’ consciousness in such a way that he will be
unable to distinguish between true and false, to relate cause
and effects, to place individual facts in their total context, to
rationally integrate new knowledge into his perspective ... In
the process the readers’ consciousness must be held in a state



of continuous insecurity, perplexity and chaos ...’ (translated
in Radical America, May-June 1969).

The reader is made to feel there is real value and real
interest to be obtained from knowing all sorts of
information about things that in reality have no
relevance to his or her own life at all — the exploits of
royalty, the sex lives of film stars, the behaviour of top
sportsmen, the position of pop records in the charts,
the predictions of the horoscopes, the minute details
of some crime. A situation is created in which people
feel they cannot take part in normal conversations
with other people unless they know these things. Yet
the titbits of ‘news’ are rarely ideologically neutral.
They take for granted acceptance of the monarchy, the
treatment of women as commodities, the inevitability
of competition, identification with ‘your’ country
against all others in every field of endeavour (from
science to war).

A socialist paper which devotes itself to retailing of this
sort of ‘news’ is drawn, inevitably, into the propagation of a
mass of trivia which justifies the status quo. That was why
the Comintern theses were quite right to insist, ‘our papers

must not try to satisfy the “public’s” desire for sensation or
light entertainment’.

In an upturn this does not prevent revolutionary papers
themselves being very popular. The experience of struggle
drives workers to search for a real understanding of their
situation and for the real thrill which come from the
struggle, rather than for the vicarious pressure of identifying
with the feats of kings, stars or sports teams. In a downturn,
however, it necessarily means the socialist paper is criticised



by non-political workers for not containing the things they
want (whether it is a mass of sports news or a page three
nude). Instead of feeling this means there is something
wrong with the paper, socialists have to understand it is
merely a reflection of a lack of popularity of revolutionary
notions, something which will not last forever.

A second error which is sometimes made is to fall into the
trap of producing a paper which can only be understood by
the initiated. The Italian organisation Democracia Proletaria
made this mistake when it produced a paper (first daily and
then weekly), Quotidiano dei Lavoratori which was
oriented toward the radical intellectual milieu rather than to
militants in the workplaces. In fact, because it did not come
to terms with what was actually happening to the workers’
movement, it didn’t even have much to say to the
intellectuals.

A similar version of the same fault has been made by
numerous sects, who react to the downturn by simply
reiterating their founding principles, without addressing
themselves at all to the immediate question of what is to be
done. Instead of arguing forcefully and clearly the general
ideas of Marxism by relating them to the difficulties of the
militant minority, however small, they simply talk to
themselves and get nowhere.

A somewhat similar error is made by those who see that
various non-class movements can flourish even while the
workers’ struggle is at a low ebb, and devote their papers to
them. There have been many examples in the European
revolutionary left of papers that have become little more
than collations of different pages reporting experiences of
the different movements — a page on ecology, a page on
peace campaigns, a page on feminism, a page on anti-
imperialist movements, a page on youth culture, even a page
on activity inside the unions, without any attempt to



integrate these together into a clear picture of an overall
struggle in which the role of the working class is decisive.
Such papers have nothing to say to those workers who do
want a fight back, and usually they have nothing new to say
to participants in the ‘movements’ either.

Another mistake that can be made is that of producing
what might be called the ‘pseudo-agitational’ paper. This
gives the appearance of reflecting an upsurge of real
struggle. It is written in the language workers use in their
everyday lives and it is full of accounts of exciting battles
and exposures of then horror of the system. Yet in reality it
is completely phoney, because although large scale battles
might be occurring at times, they are defensive battles,
which are as often as not lost. Instead of providing the
activists with arguments for coming to terms with this
situation, the paper with its phoney picture of enthusiasm
and success simply leaves its readers cold.

A typical example of how this can occur was what
happened with the British Communist Party’s papers, the
Workers Weekly and then the Daily Worker in the late
1920s and early 1930s. After a number of bizarre
experiments (for details, see the useful article by Jane Ure
Smith in IS 2: 18), the party succeeded in turning the
Workers Weekly into a good agitational workers paper in
the years 1924-25. If you read the paper for those years, you
get the feeling that the people producing it had learnt from
the good side of the old Daily Herald.

But then the onset of Stalin’s third period in the late 1920s
meant the editors could not at all come to terms with the
terrible defeat suffered by the unions in Britain. The tone of
the paper became increasingly shriller and more agitational
as the mood of the class became more demoralised. And the
trend was exacerbated by the launching of the daily paper in
1930. Although the paper seemed to report exciting



happenings, that was certainly not how they seemed to the
mass of workers involved in them, who faced one bitter
defeat after another. In fact, the pseudo agitational tone
prevented any real analysis of what was actually happening
in the class or any clear exposition of the ideas activists
needed to survive through such a period. And so instead of
helping to build the party, the daily paper was, in its first
years, an added drain on the enthusiasm and activism of the
members.

Finally to what is perhaps the most typical form of the
downturn paper — the paper that contains propaganda and
exposures of how bad the existing system is, but, again, little
in the way of clear analysis of what is to be done about this.
The form of the paper is popular, yet in reality its readership
is usually small and bored with it. Typical instances in
Britain at present are Labour Herald, the Morning Star
and the Militant. In each of them you will find accounts of
how badly the Tories are treating people, of how bad
conditions are for the unemployed, of the deplorable state of
the health service or of council housing. But none of then
seriously analyses the state of the working class movement
and spells out what needs to be done to break the cycle of
defeat.

The revolutionary paper and the party

Very successful revolutionary papers have been
launched in periods of rising struggle by individuals
without any organisation to back them. They have
drawn substantial sections of the masses behind them,
and have created currents that have begun fulfil the
role of parties.



This, we have seen, was the case with L’Ami du Peuple,
the Northern Star and the Daily Herald. Again, Trotsky,
who was so unsuccessful in the years 1908-12, had enjoyed
much greater success in the year of revolution, 1905. He tells
in his autobiography how he was able to produce papers
which were apparently more successful than the Bolshevik
press:

With Parvus I took over the tiny Russian Gazette and
transformed it into a fighting organ of the masses. Within a
few days the circulation rose from 30,000 to 100,000. A
month later it had reached the half million mark ...

On 13 November, in alliance with the Mensheviks,
we had started a big political organ, Nachalo. The
paper’s circulation was leaping by leaps and
bounds. Without Lenin, the Bolshevik Novaya
Zhizn was rather drab. The Nachalo, on the
other hand, was a tremendous success ... Kamenev,
one of the editors, told me afterwards how he
watched the sales of newspapers at the station ...
The demand was only for revolutionary papers.
‘Nachalo, Nachalo’, came the cry from the waiting
crowds, ‘Novaya Zhizn’, and again,’ Nachalo,
Nachalo, Nachalo’. “Then I said to myself, Kamenev
confessed, ‘They do write better in Nachalo than
we do’ (My Life, New York 1960, p.178).

In such situations a paper virtually sells itself. It may
be used to build a party, but it does not require a party
to enjoy short term success.
Things are very different in a period of defeat and
demoralisation. In such circumstances, the revolutionary

paper cannot survive without the arduous, systematic effort
that only a party can provide.

Trotsky found this when he tried to produce the Viennese
Pravda almost single handed.



For lack of money he published it very irregularly — only five
issues appeared in the first year of his editorship. But it was
less difficult to bring it out than to transport it clandestinely to
Russia. The editor often appealed to readers for help,
complaining that ‘several poods’ of the paper got stuck on the
Russian frontier and could not be forwarded because of the
lack of 50 roubles; that manuscripts for a new issue had piled
upon on his desk and he could not send them to the printers;
that Pravda was compelled to stop correspondence with
readers in Russia because it could not afford the postage ...
(The Prophet Armed, London 1954, p.192)

The financial problems were only solved, temporarily,
when in 1910 the Bolshevik majority in the leadership
of the Russian social democratic party agreed to give
the paper a subsidy; they resumed when this
agreement broke down and Trotsky’s paper ceased
publication — just as its Bolshevik namesake was
beginning to enjoy such success in Petersburg!

The Bolsheviks did not find it any easier to produce a
paper and get tt into Russia than Trotsky did in the years of
downturn. But the existence of a disciplined organisation
did mean that they had a network of adherents who would
undertake the necessarily arduous and dangerous labour
involved, even in the face of the harshest repression.

So, for instance, they were able to get copies of an illegal
paper into Russia only weeks after the outbreak of war in
August 1914 enabled Czarism to isolate the revolutionaries,
close down the legal papers, and arrest everyone involved in
their production. On 1 November 1,500 copies of Sotsial
Democrat were printed denouncing the war, and a
fortnight later Lenin was able to boast that they were about
to cross into Russia. (Krupskaya, Memories of Lenin,
London 1970, p.254)



The Bolshevik metal worker, Shlyapnikov, has told how he
managed to smuggle them in:

In view of the searches on the border, people returning to
Russia were refusing to carry anything compromising, and we
had to think about concealment. There were many methods: in
trunks, book bindings, dresses, umbrellas, walking sticks,
footwear and so forth. I fancied footwear. I gave my boots to a
cobbler who had been recommended ... and suggested that he
cut hollows inside the the heels and soles and fill them up with
thin copies of Sotsial Democrat. In the first pair went a
small number of copies which were sent by roundabout routes
to Petersburg ... (On the eve of 1917, London 1982, p.38)

He tells how, a year later, he tried, unsuccessfully, to
cross a bridge from Sweden into Russian-run Finland
carrying ‘several poods’ of literature. In the end he
had to clamber down from the bridge onto the melting
ice, literally passing under the feet of the Czarist
regime’s armed guards to get the papers to where they
would be of most use.

Yet the effort was worth it. In Petersburg:

The demand for illegal socialist literature was so great that the
poor illegal technology could not meet it. Private initiative
came to its aid. Every sort of manuscript, hectographed or
retyped copies of illegal proclamations, articles from illegal
publications abroad, etc., circulated among workers. Sotsial
Democrat and Kommunist were such luxuries that 50
kopecs or one rouble would be paid for one reading. (p.92)

The material was seen as vital to building up the
illegal party groups in the workplaces. As the
guidelines for party organisers put it: ‘Every organiser
must prepare a literature store and promptly supply it
to the groups. After distributing it he must collect



reports on the effect of the distributed literature in the
given firm.” (p.96)

The press of the party had to be maintained even in the
most difficult circumstances. It was the living connection
between those in exile, involved in theoretical analysis of the
class struggle in all its aspects, nationally and
internationally, the underground activists who were in
continual danger of arrest as they endeavoured to build the
illegal organisation, and the worker militants agitating in the
factories over wages, food supplies, and so on.

The party organisation could survive from its peak in
1912-1914 to lead the revolution in 1917, because it could
produce, in however small numbers, underground papers in
the intervening years which contained on the one hand
Lenin’s long analyses of imperialism, the war and the
betrayals of social democracy, and on the other reports from
inside Russia on the reaction of workers to the war. It
continued to make the connection: principles, experience,
what is to be done.

No paper produced by an individual without a party could
have done that. And no party that failed to produce a paper
for the best workers militants could have done so either. The
party and its paper held the most conscious elements of the
class together in the downturn, and so prepared them to
play a leading role once the struggle revived.

Socialist Worker: the early years

Socialist Worker, the paper of our organisation, the
Socialist Workers Party, has been appearing for 16
years. It started in a period of rising struggle, and then



continued through a period of retreats and
demoralisation.

It first appeared as a weekly in September 1968 just as the
student and anti-Vietnam War movements of that year were
rising to a peak.

Previously the International Socialists (as we were then
called) had produced larger, monthly, papers — Socialist
Review (from 1950 to 1962), Young Guard (the paper of
our supporters inside the Labour Party youth organisation
from 1961 to 1964) and Labour Worker (which changed
its name to Socialist Worker in 1967). These were of
varying quality. At their best they combined serious analysis
of the general political questions (the Labour Party, the
trade union struggle, the revolutionary tradition, Russia, the
prolonged post war boom, and so on) with shorter reports of
struggles and current events.

Attempts had been made to turn both Socialist Review
and Labour Worker into more agitational fortnightly
publications, but these neither fitted the period (of a low
level of generalised struggle accompanied by rising working
class living standards) nor the resources of our organisation
(which grew from 20 odd members in 1950 to about 100 in
1960 to about 300 in 1967). We were forced to beat a sharp
retreat back to monthly publication on both occasions.

Labour Worker distributed about 2,300 copies in
February 1967, just before the student movement began to
take off (with 450 going to one branch, Islington, alone, 200
to Manchester, 124 to Glasgow, 172 to Tottenham, 187 to
Newcastle). The circulation was low in absolute terms,
although it did mean the members taking an average of eight
per head.

Both the political atmosphere and the International
Socialists had undergone a considerable transformation by



the time we relaunched Socialist Worker as a weekly on 7
September 1968.

A wave of student occupations and large, militant anti-
Vietham War demonstrations had involved tens of
thousands of new people in political activity just as the
general strike in France was showing the possibilities of
working class action, the record of the Wilson

government in Britain was proving the bankruptcy of
reformism and the Russian invasion of Czechoslovakia was
discrediting Russian-style Stalinism. Small numbers of
revolutionary socialists were suddenly able to make an
impact out of all proportion to their size.

The International Socialists gained more from this
situation than 1 any of the other groups in Britain. Partly
this was because some of our members played a leading role
in student struggles like that at the LSE in 1967. Partly it was
because we threw ourselves wholeheartedly into the
movement in support of the anti-imperialist struggle in
Vietnam. Partly it was because we did not have the hang-ups
over Stalinism of some of the left. But above all, it was
because we were insistent that the minority of radicalised
students had to relate to the only force that could really
change society, the working class.

On this basis we grew from about 300 members at the
beginning of 1968 to about a thousand in the autumn of the
year, and produced the weekly Socialist Worker as a
means of connecting the enthusiasm of the new
revolutionaries with the struggles of workers against the
Labour government.

The new paper was not, on the face of it, a very impressive
operation. It was produced in a one room office by a single
journalist working with one typesetter, and amounted to
four pages of news and features. Its news pieces were often
crammed together, in a not particularly readable typeface,



and its pictures were usually of a rather poor quality. Yet it
was, in its own terms, an outstanding success — more
successful than other attempts to cash in on the mood of
1968, such as Tariq Ali’s Black Dwarf, which had more
resources behind it and which was more tuned in to the
revolutionary super-optimism of the generation of 1968.

The initial print run of the paper was 8000 copies, and
these were sold enthusiastically by the members of the IS.
Selling was never easy. People would get up at 6 a.m. to get
to factory gates every Friday, getting rid of four or five
copies if they were lucky, then spend hours selling on the
high street on Saturdays getting a few more sales, then
traipsing round council estates on Sunday mornings. But the
paper struck a mood among a minority of people in the
workplaces and the unions.

These were years in which the Labour government’s policy
of wage controls, productivity deals and the ‘shake out’ of
labour through state sponsored mergers began to confront
opposition — first from traditionally militant groups like car
workers, the better organised building sites and dockers,
and then from previously unmilitant sections like London
dustmen, teachers, and St Helens glass workers. The revival
of struggle was given an added political component when, in
1969, the government’s attempt to push through anti-union
laws collapsed in the face of trade union opposition,
including the first political strike for half a century.

The paper reported all these struggles and, in the process,
won itself an audience among the militants active in them.
Although the IS was an overwhelmingly student
organisation, the paper was very much a workers’ paper. It
could be eagerly read by many worker activists who would
still have felt very much out of place at our meetings. By the
time the general election of June 1970 had produced a Tory
government, the paper’s print order had grown to about



14,000, and it had been able to expand to six and then eight
pages — even though the membership of IS had shrunk
slightly to about 900.

Part of the success of the paper was due to its ability to
provide accounts of struggles and to talk about events in
language which avoided the stilted abstractions so beloved
of both Stalinism and academic Marxism. The basic aim was
to use a vocabulary not so different to that of the Daily
Mirror in order to present a very different range of
experiences and ideas. Writers like Paul Foot, Duncan
Hallas and, with his weekly reports from the front line in
Derry, Eamonn McCann, were able to do so admirably.

But this was not the major reason for our success.
Unfortunately, most of our members did not possess such
magical journalistic skills. What they did do, however, was
ensure that the paper contained reports of virtually every
struggle taking place in those years — from the struggle of
the Ford women for equal pay to that of the Aberdeen
trawlermen, from that of the Leeds clothing workers to that
of Brick Lane Asians against racist attacks.

The element of experience, so essential to any paper in an
upturn, ran right through the paper, even if it was usually
the experience of the activist minority in the class rather
than of the broad mass of workers (who reacted to the
betrayals of the Labour government with apathy and
depoliticisation rather than any shift to the left). Every time
there was a struggle, our members could send in reports,
and return to activists a week later with a paper which told
their story in a way no other did.

The general ideas of the paper were also vital to its
success. People who read it came across for the first time a
Marxism which broke completely with every element of
bureaucratism and Stalinism, which came to terms with the
experience of Russia, which made no apologies for



Labourism, and which argued that the emancipation of the
working class was indeed the act of the working class itself.
The new activists often found in it ideas which they had half
worked out for themselves, but had never been able to
reconcile with the caricature of Marxism presented by both
the East and the West. Finally, the paper was very sharp on
what had to be done. It distinguished itself from the rest of
the movement of 1968 by its insistence on focussing on the
working class. And within the working class movement, it
distinguished itself by its detailed analysis of what the ruling
class was trying to do to workplace organisation with
productivity deals based on pay systems like measured day
work on the one hand, and the plans for anti-union
legislation on the other. While the rest of the left more or
less ignored the one and simply denounced the other as ‘the
beginnings of a corporate state’, Socialist Worker insisted
both were part of a single attempt by the ruling class to
weaken shop floor control and to strengthen the hand of the
bureaucracies within the unions. This was spelt out, week
after week, in detailed and often long articles by Tony Cliff,
Roger Cox, Peter Bain, John Setters (Roger Rosewell),
Richard Hyman and others. One of the highest forms of
praise the paper got in that period was when the hippy
International Times complained that to understand
Socialist Worker you had to be a shop steward in a car
factory of five years standing!

If Socialist Worker took off in the years 1968-70, its
greatest success came in the period of heightened industrial
struggle after the return of the Tory government of Edward
Heath. These years saw the highest level of industrial
conflict since the 1920s, with major national disputes in the
postal service, mining, engineering, building and docks, big
conflicts in particular car plants, a succession of political
strikes against the Industrial Relations Act, and the spread



of militant trade union action for the first time to groups like
the hospital workers and civil servants.

The formula which Socialist Worker had based itself on
now yielded marvellous results. The print order rose from
the 13,000 of 1970 to 28,000 during the miners strike of
1972, and had stabilised at about 27,000 in March 1973. It
then rose again at the end of that year, reaching 40,000
during the 1974 miners’ strike and even touching 53,000 for
one issue before the crucial 1974 election over ‘who rules the
country’.

There was a dialectical interaction between the growth of
the paper’s sales and the membership of the organisation
which produced it. The paper’s circulation would grow
among people who would not join the IS — either because
they were not convinced of its ideas or because they did not
feel happy in what seemed very much a student
organisation. Then at a certain point, the IS leadership
would sense many of them could be recruited, if only there
was a fight to transform the organisation so that they would
feel at home. The IS membership would surge forward. Then
the problem was to create a new periphery by building up
the circulation of the paper again.

But this process would only work when objective
conditions were right. The membership did rise in 1971 and
again through intensive recruitment drives in 1973-74. But
an attempt to boost it with an ‘autumn-winter campaign’ in
1972 was unsuccessful, despite the high level of class
struggle in that year. It was almost as if, when he working
class was winning, activists would buy a revolutionary
newspaper, but saw no point in joining a revolutionary
organisation.

The growth in the sales of the paper was accompanied by
an increase in the resources at its disposal. It grew in size to
12 pages in 1971 and 16 in 1972, its staff grew until it



employed several full time journalists, including writers of
the calibre of Paul Foot and Laurie Flynn, its design came to
match the best in Fleet Street, and it began to be able to do
something it never could before, to use photographs to
hammer home political points. Increased resources enabled
the paper to carry well researched ‘exposures’ — of Bloody
Sunday in Derry, of a pit disaster in Yorkshire, of a strike
breaking firm in East London and of the ‘small company’ (in
fact, a subsidiary of the vast Vestey empire) behind the
imprisonment of the Pentonville dockers. These cut through
many of the arguments of the government and the media
and gained a new respect for the paper even among people
who did not agree with its politics. It seemed to many of our
supporters it really was becoming the ‘revolutionary Daily
Mirror’.

Yet for all its popular presentation, it continued to carry
the old mixture of reports on a mass of different struggles,
serious analysis of national and international political
events, discussion of the strategy of the government and the
employers, criticisms of the stands of the various brands of
reformism, and well written expositions of basic Marxist
theory. It continued to combine ‘optimism of the will’ with
‘pessimism of the intellect’ — for instance warning week after
week of the dangerous concessions made by the leaders of
the Upper Clyde Shipyards work-in, and insisting everything
was not rosy after the victory at Pentonville in an article (by
Tony Cliff) which warned that ‘the dockers will pay dearly’
for the compromises of the TGWU union leadership.

It was this combination, as much as any special
journalistic flair or technical brilliance, which built the
scrappy sheet of 1968 into the impressive 16 pager of 1974.

Socialist Worker 1974-84



In 1974 the miners’ strike led to the fall of the Tory
government, just as the world was hit by the biggest
economic crisis since the 1930s. Cabinet ministers
were muttering to each other about ‘the end of
civilisation as we know it’. Working class militancy
was on the increase and seemed able to break through
any obstacle. The number of workers prepared to
listen to revolutionary ideas was greater than it had
been for many decades.

Not surprisingly, those of us who had seen the print order
of Socialist Worker zoom up from 8,000 to 40,000 in five
years expected the upward trend to continue. We felt that
now was the time to reach out to an even wider audience of
workers radicalised by the events of the winter of 1973-74.
In an important article in International Socialism Tony

Cliff argued now was the time really to apply the lesson of

Lenin’s Pravda:
One of the problems facing the International Socialists in
Britain at present is how to build a bridge between our small
but growing organisation and the rising number of militants
and socialists inside the working class .. How can a
revolutionary organisation of a few thousand relate to the tens
of thousands of workers who are moving spontaneously to our
politics? We can learn a great deal from Lenin’s use of Pravda
as an organiser in the years 1912-14.

This involved ‘a concerted effort to turn Socialist
Worker buyers into sellers, so creating a wide
network of sellers and supporters of the paper’. But it
also meant, as Cliff put it in the organisation’s
Internal Bulletin, a change in the paper itself:

We need ... a clear decision that items written by or told by
workers have to find a place in the paper ... The question of



workers’ writing for the paper raises the question of of the
identification of workers with the paper. In bourgeois
journalism the hierarchical concept in which a small bunch of
people from the centre supply the consumption needs of the
millions is the prevailing one. For a workers’ paper the
question of the involvement of the ‘consumer’ is central. The
abolition of the abyss between producer and consumer is
central. Therefore a story written by a worker that perhaps will
interest directly only a few tens of workers directly next to him
at his place of work is of fantastic importance. This is the way
the paper becomes rooted deeper in the class.

There was resistance to Cliffs formulation (above all
from Jim Higgins, who had been national secretary in
1972-3, and from Roger Protz, editor of the paper
until the spring of 1974). But it was resistance whose
alternative perspective was one of a paper oriented to
‘politically experienced militants’ — something which
virtually everyone actually involved directly in
building the International Socialists in 1973-4 rejected
because we knew the new generation of militants
often had no ‘political experience’ at all, although they
were all too eager to absorb the revolutionary politics
of our organisation.

On top of that, some at least of the supporters of that
position believed in a different perspective for magically
bridging the gap between our organisation and the class —
through the formulation of ‘transitional demands’. This was
something we had always argued would lead to a shift to the
right and accommodation to the reformist bureaucracy.
Experience was to prove us right in this respect in the years
1974-79: those ‘politically experienced militants’ who

followed the path of ‘demands on the Labour government’
were bureaucratised and pulled to the right.



So the organisation set out to implement the perspective
accepted by the majority of the editorial team on the paper
and outlined by Cliff.

Neither the sales of the paper nor the membership of our
organisation grew as we had hoped. For reasons we have
explained elsewhere (see Tony Cliff, The balance of class
forces today, IS 2:6; Chris Harman, The crisis of the
European revolutionary left, IS 2:4 and Alex Callinicos,
The rank and file movement today, IS 2:17) the Labour
government succeeded in containing industrial militancy
through a policy of wholesale concessions in its first year,
followed by an agreement with the trade union bureaucracy
for very heavy policing of wage claims just as rising
redundancies were sapping militancy anyway. By 1975 and
1976 the number of strikes and the number of workers
involved in them were both falling to much lower levels than
in the early 1970s. Many of those militants won to
revolutionary politics in the previous period now found
themselves isolated inside the workplaces, and under
considerable pressure to accommodate themselves to the
trade union bureaucracy by a rightward shift in their
politics.

Selling Socialist Worker certainly did not get easier. If
anything it was slightly more difficult than it was before, and
instead of circulation rising, it fell a little. The print order by
November 1975 was about 30,000, and payment was
received at the centre for 14,910 of these (this probably
underestimated the true paid sales; the less well run of the
organisation’s branches have always had a certain tendency
to use some of the money from paper sales for other
purposes, like paying for coaches to demonstrations,
fulfilling targets set in membership levies and so on).

In these circumstances, the efforts to shift the paper to
becoming more of a paper written by workers could not



amount to a great deal in practice. Militants were on the
defensive and their articles tended often simply to
regurgitate what they had read in the paper the week before
rather than to fill it with the live experiences of a class which
is discovering its own power through struggle. Indeed, there
were even occasions in which articles would be written in
the office and then the name of workers appended
afterwards!

We came to terms with this state of affairs in 1975 and
1976 because the real world made it clear to us there was no
alternative. But we thought this was a temporary state of
affairs, which would soon give rise to a new militancy and a
return to rising sales.

The membership of our organisation did grow in 1976,
chiefly through our willingness to oppose a tide of anti-
immigrant racism which the Labour government and the
Labour Party capitulated to completely. Carried way with
this revival in our fortunes, we renamed out organisation the
Socialist Workers Party and looked forward to great things.
Our prophecies seemed fulfilled in 1977 when there was a
slight revival of the industrial struggle. I myself wrote a
document at the beginning of the year, with the enthusiastic
and unanimous support of our leadership, which started off,
‘The lull is over. The upturn in struggle we have been
predicting for three years is now taking place’.

That year did see some bitter industrial struggles —
especially the mass picketing of Grunwicks in North London
in the summer and the firemen’s strike of the following
winter. It also saw further substantial recruitment to our
party, as we gained national publicity after leading a
successful mass demonstration against a Nazi march in
Lewisham, South East London.

All this led us to expect our paper sales to resume the
massive growth rates of the early 70s. Instead, they



stagnated and the print order continued to hover around the
30,000 mark. It was easy to draw the conclusion that there
was something drastically wrong with the paper.

There was something wrong with it. The industrial revival
of 1977 was, in fact, a false dawn. Most workers saw no
alternative to acquiescing in what the government was
doing, and the minority of militants were very much on the
defensive. But we were still working to the formula for the
upturn paper of 1969-74. Indeed, in some respects we were
working on the assumption the paper had to be more
‘popular’ than it had been then. It had been redesigned in
1976 to a format which meant printing shorter articles and
fewer words; we didn’t realise this made it more difficult to
carry the serious analyses of what was wrong with the
movement.

I remember one party member complaining to me that the
paper was like ‘predigested baby food’ — it just did not
contain the ideas socialists needed to hold their own in
argument. Another made the same point when he said it was
like a Chinese meal — you thought it had filled you up, but
you were hungry again an hour later. But we dismissed these
complaints as the reactions of ‘moaners’ and continued as
before.

Eventually all our problems did come to a head; but
without anyone seeing clearly what needed to be done. The
editorial team split down the middle, between those who
insisted on sticking to the old formula of a paper essentially
the same as that from 1968-76, and those who said that what
was wrong with the paper was that it was not ‘popular
enough’ — that it needed more ‘exciting investigative
journalism’, more graphics and pictures, more on the things
workers were really interested in, like sport and pop music,
fewer heavy articles, less industrial coverage. The innovators
inevitably won, since they were offering an alternative to a



formula which was breeding dissatisfaction (albeit an
alternative that went in exactly the wrong direction), while
the rest of us were merely offering more of the same. The
paper was ‘relaunched’ in the spring of 1978 with a new
format designed to appeal to the large numbers of youth
involved in the carnivals of the Anti-Nazi League in 1978
(which earnt it the epithet the ‘punk paper’) and to those
active in other movements like those of women and gays.

The relaunch could not succeed in the aim it had set itself.
Being against the Nazis in 1978 did not automatically make
people into revolutionary socialists. It could be the
beginnings of politicisation, providing it was followed up by
political argument — and those arguments were much
harder when the class was by and large passive than they
had been ten years before, at the beginning of a real upturn
in working class struggle. And so even the best paper in the
world was only likely to get a very small audience among the
100,000 who thronged to ANL carnivals. The downgrading
of hard political argument and coverage of the class struggle
in Socialist Worker meant it could not even hold on to
those from this milieu who did buy it. A year after the
‘relaunch’ both the print order and the paid circulation of
the paper were down by about two thousand on the figure of

1977.

The experiments with the paper did not last long. The core
membership of the party rejected it out of hand at the 1978
conference, and soon efforts were being made to return to
the ‘workers’ paper’ formula, as a document from the
editorial staff spelt out clearly late in 1979:

One of the problems facing the SWP in the coming months is
to relate to the growing numbers of militant workers ... .The
paper must be a workers’ paper ... The paper must smell of the
workers’ vodka. In other words, not a paper written by
professional writers for workers, but a paper written by



workers, a paper which deals with the subjects which concern
ordinary working class people, as well as workers’ struggles ...

This formula could no more be put into effect in 1979
than in 1975. The downturn in the class struggle
resumed with a vengeance with the further onset of
recession in 1980, and those producing the paper
were faced with the unenviable job of trying to achieve
the impossible. They did their best, often at
considerable personal sacrifice, but could not produce
a paper which would attract and hold the new
audience necessary to raise its paid -circulation
permanently above a figure of about 10-12,000 and its
print order above about 25,000 (with the coming of
mass unemployment the paid sale figure became even
less reliable than previously, since many thousands of
papers were sold at half price to the unemployed). Yet
the paper was no more satisfactory to militants who
bought it in a hope of finding answers to the problems
besetting them than it had been in 1976.

The revolutionary paper today

Producing a revolutionary paper in the 1980s is more
difficult, but just as challenging and just as important
as it was in the late 1960s and early 1970s. The odds in
every workers struggle are much higher now, in a
period of never ending world crisis, than they were
then. The need to win a minority of workers to a



revolutionary perspective is greater than ever. The
paper remains absolutely vital to this.

It was only a little over two years ago that we on Socialist
Worker came to terms with producing the sort of paper
which was necessary at a time of demoralisation and retreat.
This was part of the general process by which, over a five
year period, the Socialist Workers Party grasped how to cope
with a situation quite different to that in which most of our
leadership had received their political baptism.

We discovered the paper could only satisfy the needs of
the members and close contacts if it answered the questions
that continually beset them: Why were defeats happening?
What could be done about them? How do you maintain an
insistence on the revolutionary role of the working class
when 99 per cent of the workers you meet accept the bosses’
propaganda about the crisis? Even when it came to
reporting industrial disputes, we found it was more
important to answer the question, ‘What is to be done?’ than
to explain the strikers’ case.

We also found that in answering the problems of the
members and close contacts, we were also dealing with
questions raised by anyone who was new to socialist ideas.
For although they needed a restatement of the arguments
for socialism and against capitalism, they also needed to
come to terms with the defeat and setbacks the movement
was facing. This was the precondition for them seeing any
point to joining a revolutionary organisation.

So the paper published longer, more analytical articles
than before (with each issue containing at least two articles
of more than 1200 words), and put much more stress on
what had to be done than on simple reflection of experience
or exposures of what was wrong with people’s living and
working conditions.



This did not, and could not, mean ignoring other issues.
During the Falklands War, for example, so small was the
minority opposing the war that Socialist Worker’s front
page every week had to be more or less a poster opposing
the war, and pages inside had to be devoted to answering the
latest set of lies about the war from the government. Again,
every issue of the paper had to contain material attacking
the Tory government, the role of the police and so on.

The key point, however, was all the time to try to relate to
the issues which concerned the minority of workers who
wanted a fight back — whether the Labour left could deliver
the goods, why miners’ ballots kept going against strike
action, why Solidarnosc in Poland had been beaten and so
on.

The new shift in the paper was a success, in that it won
back the interest of supporters who had only half-heartedly
read it previously. However, like any turn by a revolutionary
organisation it contained a danger of its own. Party
members often acted as if the paper was really not of a great
deal of interest to anyone outside the party. The habit was
not broken of seeing the selling of the paper as a form of self
sacrifice you avoided if you could (a sort of revolutionary
Lent), and although the sales were not as poor as they had
been at some points, they were still quite low.

But the downturn is not something static. It is a period of
defeat and retreats for the working class movement, but it is
also a period in which quite large battles suddenly break out,
even if they are usually defensive battles — the steel strike in
1980, the rail and hospital strike in 1982, the water,
telecoms, residential social workers and Warrington
printers’ dispute in 1983. In any such struggle, a few
workers are radicalised and respond much as larger groups
of workers do in a period of working class offensive. Or,
another way of putting it, in the middle of the downturn,



there are mini-upturns, struggles which give you an inkling
what a real upturn would be like.

At such times, the fleeting experience of workers’
confidence, initiative and power has to be fed into the paper,
even while remaining aware that it will only gain
permanence insofar as it is fitted into a more generalised
perspective of the struggle for socialism. In the same way, at
such moments the members of the revolutionary
organisation have to use the paper to organise the activist
minority in the workplaces, making sure articles by them or
with quotations from them appear in the paper and are used
to build the paper’s sales in the workplaces.

Enormous flexibility and responsiveness are required of
the staff, the local correspondents and the sellers of the
paper in such a period. One week, what the paper will
desperately need is the reports of workers’ initiative, with
quotations from workers as to how this was taken. The next
it will be quite substantial analyses by the editorial staff as to
why the government and the union bureaucracy were able to
stifle such initiative and what needs to be done to counter
that.

The past can, as Marx put it, weigh like a nightmare on
the brain of the living. Years of not understanding the period
we are in and the sort of paper needed to fit can easily lead
to a failure to use the paper properly every time there is an
outbreak of struggle. But if revolutionaries do not seize such
opportunities to build their paper and their influence, then
they simply rise up with the tide of struggle, and sink when
it subsides. They do not begin to create that permanent
network of socialist activists inside every workplace that
alone can counter the pernicious influence of the reformist
bureaucracy and break the vicious cycle of defeat.

Fortunately, there are signs of the members of the
Socialist Workers Party understanding this. The reaction to



the series of large-scale, defensive, struggles since
November 1983 (Warrington, GCHQ, the miners, the
teachers’ wages battle) has been quite different to our
reaction on previous occasions when the level of struggle
rose in the midst of the downturn — in 1977 and in the
winter of 1978-79. We have not made the mistake we made
in 1977 of seeing an automatic ending of the period of defeat
and demoralisations. But neither have we made the mistake
we made in 1978-79 of producing a paper that does not
relate wholeheartedly to even the faintest stirring of the
class.

In recent months our members have begun to relearn how
to get some of the life of the struggle into the paper, yet have
not forgotten to deal with the all-important questions of
‘what’s gone wrong’ and ‘what is to be done about it’. And by
intervening in struggles with the paper, they have succeeded
in shifting its sales up for the first time in eight years — to a
print order of 31,000 and a paid sale of around 14,000 a
week (more if you take into account half price sales,
discounts to newsagents and so on). Such figures are even
more impressive if you compare them with those of such
rivals on the left as Tribune (whose paid sale is reckoned to
be less than 10,000) and Socialist Action (this latest
reincarnation of the 1968 Black Dwarf is still only printing
7,000 copies, as few as its predecessor did 16 years ago!).

There seems little doubt that the sales of Socialist
Worker — and the influence of revolutionary ideas — can be
raised still further if effort is put in while the present
heightened level of industrial conflict persists. There is a
new mood of confidence and militancy among a minority of
workers. This may well be short-lived, since the trade union
bureaucracy is doing its best to bring it do an end and
workers have little recent experience of independent, rank
and file organisation of struggle. But even on the most



pessimistic perspective, socialists still have a one-off
opportunity to influence a minority of activists with their
ideas. The revolutionary paper is now, as so often in the
past, the key to doing so.

By maintaining Socialist Worker through the downturn
of the last ten years, we have ensured the survival of a more
powerful current in the backward, bureaucratised, reformist
working class movement of Britain than exists in many
European countries with much healthier political traditions.
Despite all the problems it has had, the paper has enabled
the revolutionary organisation to keep a living contact with
those struggles which have taken place and thus to sustain
its own membership at roughly the peak 1974 level.

Now we have to use every period of revived struggle,
however short-lived, to reach out to new militants with the
paper, to use it to make them understand that they are part
of a much wider network of people who want a fight back,
and in the process, to increase both their effectiveness and
the influence of the revolutionary socialist party within the
class.

Top of the page

Last updated on 29.2.2012



